Sklep internetowy czy stacjonarny? Produkty niszowe czy popularny i standardowy asortyment? Wbrew pozorom, handel nie sprowadza się do starej zasady tanio kupić, drożej sprzedać. Ogromna konkurencja na rynku zmusza przedsiębiorców do poszukiwania kreatywnych rozwiązań i realizowania nawet najbardziej szalonych pomysłów. Kto by pomyślał, że również w naszym kraju zaczną sprzedawać się zestawy dla kotów do nauki korzystania z WC? Albo, że polskie dzieci przekonają się do ekologicznych zabawek z drewna i tektury? Na początek wystarczy po prostu dobry pomysł. Jeśli zatem i Ty zastanawiasz się, jaki sklep otworzyć, skorzystaj z naszych wskazówek.
Zbadaj rynek i grupę docelową
Nie masz pojęcia, jak założyć własny sklep? W takim razie najpierw skup się na analizie rynku. Chcesz prowadzić biznes w swoim mieście? W takim razie przeprowadź krótką ankietę wśród mieszkańców, jakich produktów najbardziej im brakuje – pytanie najlepiej na lokalnym forum internetowym lub na Facebooku.
W jaki sposób właściciele sklepów internetowych mogą zbadać nastroje i potrzeby konsumentów? Otóż warto podpatrzeć, co klienci piszą na temat innych sklepów, np. na profilach firmowych na Facebooku lub w komentarzach na portalach typu Ceneo i Opineo. Być może narzekają na wysokie ceny, brak promocji czy zbyt ubogi asortyment – weź sobie te opinie do serca, a szybko staniesz się lepszy od konkurencji. Ta metoda sprawdzi się pod warunkiem, że masz choć mglisty pomysł na to, jaki sklep otworzyć.
Towary o zróżnicowanych kategoriach cenowych
Zdarzyło Ci się wyjść ze sklepu po stwierdzeniu, że tu jest zbyt drogo? Jeśli tak, musisz uniknąć podobnego efektu w swoim sklepie. O ile nie zamierzasz celować w bogatą klientelę, zaproponuj konsumentom produkty z różnych półek cenowych – unikaj jedynie skrajności, np. nie oferuj taniej torebki ze skaju za 40 zł obok designerskich butów za 4000 zł. Stosując dywersyfikację pamiętaj, że najczęściej będzie odwiedzać Cię przeciętny(a) Kowalski(a), dlatego nie proponuj produktów ani nieprzyzwoicie drogich czy podejrzanie tanich.
Jakie sklep otworzyć – internetowy czy stacjonarny?
Oczywiście najbardziej optymalnym rozwiązaniem byłoby połączenie tych dwóch kanałów sprzedaży, jednak na początku lepiej skupić się na jednej opcji. Jaki sklep otworzyć, jeśli nie dysponujesz dużym kapitałem? W tej sytuacji lepszy będzie sklep internetowy – za utrzymanie domeny i usługi webdevelopera zapłacisz mniej niż za wynajęcie komercyjnego lokalu. W dodatku nie musisz nawet mieć osobnego pomieszczenia do przechowywania towarów, przecież może wysyłać je Twój dostawca lub hurtownia (dropshipping). Sklep stacjonarny będzie trafionym pomysłem wówczas, gdy masz zabezpieczone spore oszczędności na rozruch firmy, a Twój asortyment jest dość popularny. Niszowe produkty sprzedają się wolniej, dlatego wymagają maksymalnego ograniczenia kosztów działalności. Z kolei artykuły spożywcze, komercyjne zabawki, ubrania czy narzędzia nie powinny długo zalegać na półkach – zwłaszcza jeśli zadbasz o konkurencyjne ceny.