Co ma wspólnego ze sobą rejestracja firmy, wzięcie chwilówki i założenie konta w banku? Otóż wszystkie trzy sprawy załatwisz bez wychodzenia z domu, wyłącznie dzięki Internetowi. Jednak w tym wpisie nie zajmiemy się pożyczkami ani usługami bankowymi, a zakładaniem jednoosobowej działalności gospodarczej. Po wprowadzeniu zasady „jednego okienka” wystarczy wypełnić jeden formularz, by stać się pełnoprawnym właścicielem firmy. Co ważne, już w dniu wysłania wniosku masz prawo do wykonywania swojej działalności, np. sprzedaży towarów, podpisywania umów czy świadczenia usług – wystarczy podać odpowiednią datę w polu dotyczącym rozpoczęcia działalności. Sprawdź zatem, jak zarejestrować firmę przez Internet.

Wypełnienie formularza CEIDG-1

To podstawowy obowiązek każdego przedsiębiorcy, który chce prowadzić firmę w postaci jednoosobowej działalności. Formularz CEIDG-1 znajdziesz na rządowej stronie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Aby zarejestrować firmę, we wniosku muszą pojawić się następujące informacje:

  • nazwa firmy (musi zawierać imię i nazwisko właściciela)
  • rodzaj działalności PKD
  • miejsce prowadzenia działalności
  • główna siedziba firmy
  • inne adresy firmy: oddziały, placówki, miejsca świadczenia usług lub punkty sprzedaży
  • dane właściciela firmy: płeć, seria i numer dowodu tożsamości, imię i nazwisko, data i miejsce urodzenia, imiona rodziców, PESEL i ewentualnie NIP
  • przewidywana liczba pracujących/zatrudnionych (również sam właściciel)
  • data rozpoczęcia działalności
  • dodatkowo: pełnomocnik firmy

Ponadto w formularzu należy uwzględnić  wybraną formę opodatkowania (podatek na zasadach ogólnych, podatek liniowy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, karta podatkowa). Należy także określić, w jakiej formie będziesz prowadzić księgowość  – jeśli masz zamiar wynajmować biuro rachunkowe, musisz we wniosku podać dane wybranej firmy.

Jak zarejestrować firmę – wysyłanie wniosku CEIDG-1

pexels-photo-684385 (2)Oprócz funkcji rejestracyjnej, formularz CEIDG-1 pełni również rolę wpisu do rejestru REGON, zgłoszenia płatnika składek do ZUS oraz zgłoszenia do urzędu skarbowego. Tym samym o fakcie założenia nowej działalności zostają powiadomione GUS, ZUS i US, a właściciel nie musi już osobiście zgłaszać firmy do tych instytucji (zasada „jednego okienka”). Wyjątek stanowi sytuacja, gdy przedsiębiorca zostaje płatnikiem VAT – wówczas musi udać się do US w celu złożenia deklaracji VAT-R. Obecnie nie ma potrzeby składania osobnych deklaracji  zgłoszeniowych do ZUS (ZUS ZUA, ZUS ZZA), gdyż formularze można dołączyć do wniosku CEIDG-1.

No dobrze, ale jak zarejestrować firmę? Wypełniony wniosek musisz jeszcze podpisać i złożyć we właściwym dla działalności urzędzie gminy. Istnieje możliwość zarejestrowania firmy w pełni online. Musisz jedynie użyć elektronicznego podpisu kwalifikowanego lub wysłać wniosek przez Profil Zaufany, który z kolei możesz aktywować z panelu internetowego swojego konta bankowego. Wypełniony wniosek możesz również przesłać elektronicznie (bez podpisu) do urzędu gminy lub miasta, a następnie zgłosić się w celu jego podpisania w obecności urzędnika.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ